گفتگو با سعید ایزدی کارشناس بین الملل و تحلیلگر سیاسی ؛

 * جناب ایزدی ،‌ با شروع کار دولت دوازدهم آیا می توان گفت که تغییرات اساسی در کابینه صورت گرفته است؟

 ببینید ، این کابینه بنابه تحلیل بسیاری از دوستان یک کابینه توافقی بود که حداقل انتظارات را برآورد می سازد و فعلا می توانم بگویم که با آن ساخته ایم!‌ اما خیلی ها ناراضی هستند و بنده هم مانند بسیاری از اهل قلم و رسانه معتقدم که آقای روحانی می توانست بهتر عمل کند. اگر شما به ساختار این کابینه نگاه کنید متوجه می شوید که تغییر کیفی صورت نگرفته و ادامه همان مسیر چهار سال گذشته را خواهیم داشت.

*یعنی هیچ تحولی صورت نگرفته؟

خوب در عالم سیاست سفید یا سیاه کردن معنی ندارد و شما اگر بخواهید به وجوهی نگاه کنید ،‌قطعا می توانید تغییرات کمی ببینید اما چیزی که مدنظر من بود انتظار اصلاح طلبان و به طور خاص قشر جوان و تحصیلکرده و زنان بود که محقق نشد.

*در یک نگاه کلی شما از عملکرد وزیر خارجه آقای ظریف راضی بودید؟

اگر منظورتان در به ثمر رساندن پرونده هسته ای است ،‌ پاسخ مثبت است. اما اگر دستگاه کلی را بخواهم بگویم ،‌ نظرم خاکستری است. آقای ظریف می توانست در مذاکرات منطقه ای بهتر عمل کند و کانالهای ویژه تعامل با کشورها را کلید بزند و حتی در ساختار وزارت خارجه از مدیران جوان و زنان هم استفاده کند و گام به گام مسیر کادرسازی را طی کند اما اینکار صورت نگرفته و ما هم در معضلات منطقه ای و به طور خاص پرونده عربستان و یمن و سوریه و هم دیدگاه اصلاح طلبانه در بدنه وزارت خارجه عقب هستیم.

*منظورتان چیست؟ با توجه به اینکه اخیرا آقای ظریف هم وعده های در مورد چابکسازی وزارت خارجه دادند و شاید منظورشان دقیقا فرمایشات جنابعالی است.

ببینید،‌ وزارت خارجه متولی پیشبردن سیاست های کلان نظام است و نمی توان در حال حاضر گفت که ما بی مشکل هستیم و همه چیز به کام ماست. منظور من اینست که باید یک بازنگری اجمالی صورت بگیرد. اینکه آقای ظریف به فکر چابکسازی است ،‌ در شروع شاید خوب به نظر برسد اما نباید عجله کاری صورت بگیرد و شاید بهتر باشد با مطالعه و بررسی جامع این فرآیند طی شود. ضمن اینکه چابکسازی هزینه هایی هم دارد و منجر به ریخت و پاش هایی خواهد شد که شاید الان زمان خوبی برای آن نباشد.

*یعنی آقای ظریف فکر این هزینه ها را نکرده؟

من نمی گویم نکرده ،‌ بلکه فکر می کنم که زمان آزمایش و خطا نیست. یعنی الان شما با منطقه و موضوعات پرچالش بین المللی مواجه هستید. مثلا آقای ظریف گفتند که می خواهیم دیپلماسی اقتصادی را پیش بگیریم.خوب این امر نیاز به کار کارشناسی دارد ،‌ پرسنل و ساز و کار خودش را می خواهد و باید در هر سفارتخانه ای ما بتوانیم این سیاست را تشویق کنیم و پی بگیریم اما بهرحال تعریف منسجمی از دیپلماسی اقتصادی نداریم و باید تعریف گردد. اگر در ماه اکتبر ترامپ تعلیق تحریم ها را نپذیرد ، ما فرصت چندانی برای مانور روی این موضوعات نداریم و اولویت ها تغییر می کند بهمین خاطر بنده فکر می کنم نباید تعجیلی صورت بگیرد و ادغام معاونت های وزارت خارجه یا هرگونه تغییری در ساختار آن باید مهندسی شده باشد تا تبعات آن دامن گیر شخص وزیر هم نگردد.

*با توصیفاتی که کردید به نظرتان ترامپ با برجام چه خواهد کرد؟

این سئوال نقل محافل سیاسی داخلی و خارجی است و نمی توان به سادگی پاسخی داد اما اگر شما به همین قضیه کره شمالی یا افغانستان نگاه کنید متوجه می شوید که ترامپ کم کم دارد با مشورت مشاورین اصلی دولتش تصمیمات امنیت ملی را می گیرد و این موضوع هم جنبه های مثبتی برای ما دارد و هم منفی. جنبه مثبت از این بابت که بالاخره وزرای دفاع و خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا ،‌ توصیه ها و نظرات کارشناسی خود و بدنه تحت امرشان را خواهند داشت و نمی توانند از روی احساسات یا دیدگاه صرفا ایدئولوژیک به امورات بین المللی بپردازند و قطعا دست ترامپ را تا اندازه ای می بندند و این موضوع می تواند ترمزی برای حرکات و رفتار نامعقول ترامپ باشد که غیرقابل پیش بینی است. شما در افغانستان دیدید که ترامپ بر خلاف خواسته اصلی خودش و شعارهایی که در طول مبارزات انتخاباتی می داد ،‌کوتاه آمد و راهبرد تدوام حضور نیروی نظامی را اتخاذ کرد. اما از جنبه منفی باید بگویم که همین مشاورین ترامپ میانه خوبی با ایران ندارند و بدلایل مختلف دل خونی از کشورمان دارند که همین می تواند در تصمیم گیری ترامپ مؤثر بیافتد. بهمین خاطر اشاره کردم که دیپلماسی در وزارت خارجه نیاز به بازنگری دارد تا بتوانیم از این پیچ خطرناک عبور کنیم.

*با تشکر از توضیحات شما و با امید به فرصتی مجدد.

روی این مطلب کامنت بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here