رویترز طی گزارشی نوشت: سرنوشت بوئینگ ۷۷۷ بر حفظ فرصت های شغلی شرکت بوئینگ تاثیر دارد چراکه این شرکت تلاش می کند با فروش به ایران, مانع کاهش بیش تر تولید یکی از پرسودترین مدل های خود شود.

خبرگزاری رویترز در این گزارش آورده است: رویکرد تهاجمی رئیس جمهور آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران, به همراه نگرانی ها در مورد روابط بانکی با ایران و آشفتگی های سیاسی در آمریکا سبب تقویت فضای بلاتکلیفی در مورد قراردادهای 36 میلیارد دلاری ایران با بوئینگ, ایرباس و ای تی آر برای خرید هواپیماهای جدید شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم ایران ایر برای خرید مجموعا 200 هواپیما از دو غول هواپیماسازی (آمریکایی و اروپایی) و ای تی آر, یک شرکت فرانسوی ایتالیایی, نقطه اوج توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی بود.

ایران ایر می گوید که قرارداد 16.5 میلیارد دلاری با بوئینگ, بزرگ ترین قرارداد با آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 بوده است.

اهمیت بالای این قراردادها سبب شده است تا آنها (قراردادها) به هدف مهمی برای منتقدان تنش زایی در واشنگتن و تهران تبدیل شوند و به گفته کارشناسان این بلاتکلیفی می تواند بانک های اروپایی و دیگر تامین کنندگان مالی را بیشتر از همکاری با ایران بترساند. ترسی که هم اکنون مانع بزرگ همکاری با ایران است.

اگرچه ترامپ روز جمعه از توافق هسته ای با ایران خارج نشد اما به کنگره آمریکا 60 روز مهلت داد تا در مورد بازگرداندن دوباره تحریم های ایران تصمیم بگیرد. حتی بدون چنین تحریم هایی, سرنوشت قراردادهای خرید هواپیما به تصویب دولت آمریکا وابسته است.

برخی از افراد درگیر این قراردادها می گویند صرف نظر از تعداد محدودی هواپیما که ایران می تواند نقدی و بدون دریافت وام خارجی, آنها را خریداری کند, این قراردادها انقدر بزرگ هستند که نمی تواند آنها را لغو کرد اما اجرای کامل آنها نیز بسیار حساسیت برانگیز است.

برتراند گرابوسکی, کارشناس پیشین تامین مالی قراردادهای هوانوردی گفت: «من نمی دانم چه کسی تمایل خواهد داشت که با وجود چنین فضای منفی در آمریکا, تامین مالی این قراردادها برای ایران را انجام دهد.»

این امر سبب بروز نگرانی های برای بوئینگ که خود را برای آغاز ساخت 15 فروند هواپیمای دو موتوره 777-300 ای آر آماده می کند, شده است. قرار است این هواپیماها در آوریل آینده به ایران تحویل شود.

به نظر می رسد که سرنوشت این هواپیماهای غول پیکر که بخشی از قرارداد فروش 80 جت به ایران هستند, بر حفظ فرصت های شغلی این شرکت تاثیر دارد چراکه بوئینگ تلاش می کند تا با فروش به ایران, مانع از کاهش بیشتر تولید یکی از پرسودترین مدل های خود شود. به نظر می رسد که این روزها شرایط بوئینگ 777 به میزان فزاینده ای دشوار است.

از طرف ایران نیز موانع غیرمنتظره ای به وجود آمده است. منابع مالی گفتند بوئینگ قبلا ایران را در صف خرید برای جت ها عقب تر برده زیرا این کشور هنوز مبلغی به این شرکت پرداخت نکرده است.

بوئینگ فعلا می تواند با جابجایی تحویل های مربوط به ایران با دیگر ایرلاین ها این وضعیت را مدیریت کند اما در صورت لغو کامل سفارشات ایران ایر, فشار جدیدی بر خط تولید بوئینگ 777 وارد می شود.

هرچند که اتحادیه اروپا از توافق هسته ای حمایت می کند اما صادرات هرگونه هواپیمای غربی به ایران به اجازه دولت آمریکا بستگی دارد زیرا برخی از قطعات آنها در آمریکا تولید می شود.

این بدان معناست که ایرباس نیز ممکن است در دعوای میان بوئینگ و منتقدان که می خواهند قرارداد کلا لغو شود, گیر بیفتد. چیزی که احتمالا تنش های میان ایران با اروپا را تعمیق می کند.

روی این مطلب کامنت بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here