استرس عبارت است از واکنش های فیزیکی ، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و نیازهای زندگی فرد، تجربه می شوند.تغییرات می توانند بزرگ یا کوچک باشند.پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است.استرس مثبت می تواند یک انگیزش دهنده باشد در حالی که استرس منفی می تواند بازتاب های غیر متعارف و حتی ضدانگیزشی داشته باشد

برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شیوه مدیریت صحیح، آنها را به ما می آموزد.با رعایت و بکارگیری این روش ها، میتوانیم علاوه بر حل یا کم کردن مشکلات به آرامش پایدارتری دست یابیم :

  • به خداوند توکل کنیم وقتیانسان یاد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی بین خود و خدا برقرار کند،به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می رسد و با توکل به خدا از هرگونه یاس و اضطراب و فشارروانی رها می شود. خواندن قران یا و شنیدن صوت زیبای آن می تواند بسیار کمک کننده باشد
  • مدیتیشن بکنید یعنی این که دریک فضای تنها به یک شیی یا یک عکس و طبیعت زنده نگاه کنید و روی موضوعی کلیک کنید و تمام عین و ذهن تان را معطوف آن شیی یا طبیعت کنید و به هیچ چیز غیر از آن فکر نکنید بگذارید دراین رابطه ذهنتان هر جا می رود برود البته درمحدوده ای که تغیین می کنید
  • عوامل استرس زا را کم کنید عوامل بی شماری ممکن است باعث استرس ما شوند که باید آنها را شناخته و سعی کنیم از زندگی خود حذف کنیم.برای مثال، اگر شلوغی موجب ناراحتی ما می شود،

    برای مدتی از آن شلوغی خودمان را بیرون بکشیم

  • از وقایع اطراف خود با اطلاع باشیم بی اطلاعی و نادیده گرفتن حوادث و وقایع اطرافمان، دلیل بر شادی و عدم وجود مشکل نیست.گاهی اوقات آن چه ما بعلت عدم آگاهی ازاصل موضوع در ذهن خود تصور می کنیم، بسیار بدتر و ناراحت کننده تر از آن چیزی است که واقعا” اتفاق افتاده است.
  • از وضعیت جسمی خود آگاه باشیم از نشانه های پریشانی در خود از قبیل سردرد، آشفتگی، درد

    معده، نداشتن تمرکز، سرماخوردگی، خستگی زیاد و … مطلع باشیم.زیرا این علائم می توانند نشانه های استرس باشد که باعث اختلالات جدی تر از قبیل: زخم معده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و…..باشند.

  • برنامه های کاری مان را اولویت بندی کنیم هنگامی که با انبوهی از مشکلات به طور همزمان روبرو هستیم، به آسانی در مقابل آنها به زانو در آمده و از حل آنها عاجز می شویم.زیرا آشفتگی و بی نظمی، درکارها و برنامه ها می تواند تولید استرس کرده، یا نقطه ای برای شروع آن از شکست طرح های ناتماممی شود.اولویت بندی مسائل به ترتیب اهمیت و بررسی آنها به ما این امکان را می دهد که به هرکاری در زمان و مکان خود رسیدگی کنیم، بهتر است که طرح ها را یکی بعد از دیگری به انجام برسانیم.
  • وقت خود را تنظیم کنیم کارهای روزمره خود را به ترتیب اهمیت و مدت زمان آنها یادداشت کنیم، بااین کار در می یابیم وقت خود را چگونه تنظیم کنیم تا همیشه کارهایمان به موقع انجام شود. اگر وقت کافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر و مهم خود نداریم، شاید بیش از حد و بیهوده تلاش می کنیم.
  • شب ها به موقع و به اندازه کافی بخوابیم بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت بخش

    نیاز دارد.شب به موقع بخوابیم و تا دیروقت بیدار نباشیم.هنگام خواب بهتر است به سمت چپ خود بخوابیم و نفس بکشیم.در این حالت سوراخ راست بینی تحریک و سمت راست بدن فعال تر می شود.زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

  • عادت های استرس زای خود را تغییر دهیم ما از عادت های خوب و بد خود اطلاع داریم

    و آنها را خوب می شناسیم.می توانیم آنهایی را که موجب آزار روحی ما می شوند را ترک کنیم.یا اگرترک آنها مشکل است سعی کنیم از حال و هوای آن عادت خود را خارج کرده یا مسیر فکر خودرا تغییر دهیم.

  • از تکنولوژی درست استفاده کنیم وسائلی مانند موبایل، کامپیوتر،….باعث می شوند که طی یک روز بیشاز حد کار و فعالیت انجام دهیم.قبل از خرید وسائل و تجهیزات جدید مطمئن شویم که این وسایل به پیشرفتموقعیت فعلی ما کمک می کند.
  • به چشمان خود استراحت بدهیم اگر مدت طولانی به تلویزیون یا مانیتور نگاه می کنیم باید به چشمان خود استراحت دهیم هر چند کم.در این زمان به فضای سبز، آسمان یا درختان خیره شویم.اگر در دسترس نیستند می توانیم یک عکس یا پوستر بر روی دیوار نصب کنیم که بیشتر رنگ های آبی و سبز در آن به کار رفته باشد.این رنگها بسیار آرام بخش هستند.
  • مشکلات را بپذیریم باید پذیرفت که برخی اوقات شرایط طاقت فرسایی در زندگی پدید می آید و کاری نیز از دست ما بر نمی آید.در این شرایط باید با صبر و پذیرش مشکل و دگرگون کردن موقعیت، بار عاطفی مشکل را کم کنیم.
  • ورزش کنیم تحقیقات نشان داده است که ورزشکاران از استرس و افسردگی کمتری نسبت به دیگران برخوردارند.همچنین برنامه تمرینات هوازی باعث بهبود حالات افسردگی، اضطراب،

    آشفتگی فکری و خستگی شدید می باشد.یک پیاده روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه میزان استرس را به طور متوسط تا ۱۴ درصد کاهش می دهد.

  • مثبت فکر کردن باعث آرامش فکر می شود، که این امر می تواند با تغییرات فیزیولوژیک که هنگام به وجود آمدن استرس اتفاق می افتد، مقابله کند، بسیاری از استرس هایی که تجربه می کنیم از احساسات منفی اطرافمان ناشی می شوند.
  • قدم بزنیم در تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۲ انجام گرفته، آمده است افرادی که چهار بار در هفته پیاده روی می کنند، استرس کمتری دارند و را حت تر می خوابند.
  • به طور صحیح تنفس کنیم تنفس صحیح باید به این صورت باشد: دم (دادن هوا به ریه ها) یک شماره، نگهداشتن نفس چهار شماره ، بازدم (بیرون فرستادن هوا از ریه ها ) دو شماره

    به تغذیه خود برسیم خوردن مناسب بسیار مهم است.زیرا انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند و کمتر دچار حالت عصبی یا فشار روانی می شویم.همیشه از مواد غذایی سبوس دار، میوه، ترکیبات کربوهیدرات، سبزیجات و حبوبات ثابت ماندن اندازه ی قند خون شده و کمتر خسته می شویم.از مصرف زیاد نمک، چربی، خوراکی های سرخ شده و مواد قندی ساده که به آزاد شدن اپی نفرین کمک و باعث عدم مقاومت بدن در برابر فشار روانی می شود خودداری کنیم.به مقدار کافی آب بنوشیم و از مصرف زیاد قهوه، چای و نوشابه های گازدار تا حد امکان پرهیز نماییم.

  • روابط جمعی خود را گسترش دهیم هنگامی که تحت استرس یا فشار روانی هستیم، بطور غریزی تمایل داریم که به گوشه تنهایی پناه ببریم.کاری اشتباه تر از این وجود ندارد، چون گوشه گیری باعث می شود تا حواس خود را بیشتر روی مشکلات و افکار منفی متمرکز کنیم که به جای حل آن به تشدید استرس کمک می کند.دراین شرایط نباید به خودمان فرجه بدهیم که استرس برما غلبه کند و هر جایی که می خواهد ما را بکشاند
  • هیجانات سرکوب شده خود را تخلیه کنیم متخصصان معتقدند عمل ساده افشای خود باعث تسکین فشار روانی می شود.نوشتن احساساتمان دربیان های روزانه و همه آنچه که درذهن است بهترین روش برای مقابله با این مساله است . از آن ابا نباید داشت دردنیای بیرون همین دستگاه بگونه ای و جود دارد و به افراد چنین فرجه ای را میدهم که فرد مسائل اش را درجمع محدودی بیان کند درحالیکه برای ما چنین فرجه ای همیشه و درهمه حالت و جود دارد بایستی از آن استفاده کنیم
  • مثبت بیندیشیم مثبت فکر کردن باعث آرامش فکر می شود، که این امر می تواند با تغییرات فیزیولوژیک که هنگام بوجود آمدن استرس اتفاق می افتد، مقابله کند، بسیاری از استرس هایی که تجربه می کنیم از احساسات منفی اطرافمان ناشی می شوند.اندیشیدن به اشخاص یا چیزهایی که به آنها عشق می ورزیم آثار خوبی را برجای می گذارد.
  • روی موضوع آرامش بخش تمرکز کنیم اگر افکارمان به دام اوضاع و احوال نگران کننده ای اسیر شد، سعی کنیم با انحراف افکار روی موضوع های آرام بخش مانند یادآوری خاطرات لذت بخش و یا دقت در تصاویر زیبا، از افکار منفی دور کنیم

یکی از بهترین راه حل ها برای کمتر کردن استرس نوشتن است، هر آن چیزی که در ذهن خود دارید و در شما استرس ایجاد کرده است را روی کاغذ بیاورید و ذهن خود را خالی کنید از استرس و نگرانی ، این ار بسیار به شما کمک می کند که استرس ها را از خودتان دور کنید، نوشتن باعث میشود که ذهنتان خالی شود، قابل انداره گیری شود، زمانیکه در ذهن خود موضوعی را نگه می دارید همیشه با آن درگیر هستید اما زمانیکه روی کاغذ می آورید متوجه می شوید که خیلی هم مهم نیست و راه خل هایش هم به شما گفته می شود و مهم تر از همه اینکه ذهن آرامتری و بدون استرسی خواهید داشت.

روی این مطلب کامنت بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here